Skip to main content

26 november 2022

#lezenisleuk

Van de week las ik een avond mijn eigen blogs. Die ken je allemaal wel, hoor ik je denken, maar als je al meer dan tien jaar blogt, zijn sommige teksten ook voor jezelf weer verrassend. Ik vermaakte me daarom met doorklikken naar de blogs die onderaan bij ‘Gerelateerd’ staan. Een gratis tip, voor als je je verveelt.

Scrol je daar nu naartoe, dan staat tussen die drie kleine plaatjes ongetwijfeld een blog met een foto die erg veel op de afbeelding van deze blog lijkt. Dat komt doordat ik geïnspireerd werd door die blog uit 2017. Hé psst … over de verplichte leeslijst van de middelbare school vs. het lezen dat ik doe met een kop thee en een stuk chocola. Ik hoef daar niet uit te citeren: de strekking van het verhaal zal je niet verrassen.

‘Als je niet leest, gaat het fout’

‘Jongeren zouden steeds minder lezen, merk jij dat ook?’ vroeg interviewer Edwin mij afgelopen zaterdag tijdens een gesprek op de lokale radio n.a.v. het uitkomen van mijn nieuwste boek Ja, dat merk ik zeker. Maar gelukkig zijn veel mijn boeken ook als e-boek of luisterboek verkrijgbaar en vooral dat laatste wordt door jongeren eerder omarmd dan iets van papier. ‘Maar waarom is het belangrijk, denk jij. Dat jongeren lezen?’ vervolgde Edwin. Ik gooide een van mijn favoriete oneliners erin: ‘Of je nu een appeltaart bakt of een auto repareert; als je niet goed leest, gaat het fout’. Van lezen vergroot je nu eenmaal je woordenschat en maak je jezelf uiteindelijk slimmer. Maar ja, kom daar maar mee, als je als leraar Nederlands net gezegd hebt dat het MOET.

Zesde zintuig

Tijdens de presentatie in Antwerpen, van ‘De laatste in de rij’ over Anna en Olivier uit klas H4C, las ik een stuk voor waarin het mondeling Nederlands aan de orde komt. Niet hetzelfde stuk vanuit Anna als hierboven op de foto, maar een stuk vanuit Olivier die een “nerd” genoemd wordt, omdat hij zich voor het mondeling voorbereid heeft door een boek te lezen. ‘Een samenvatting is genoeg, een beetje zoeken op internet en je hebt je voorbereiding te pakken,’ beweert een van zijn klasgenoten. Er bleken twee leraren Nederlands in de zaal te zitten. Misschien meer, maar deze twee maakten zich kenbaar. ‘Heel herkenbaar, dat van die samenvatting,’ lachte de een na afloop. ‘Ik wijs ze in het boek ook op jullie zesde zintuig hoor!’ vergoelijkte ik. Het zintuig waarmee leraren soms ontdekken dat leerlingen frauderen. Maar meestal niet 😉 

Tegeltjeswijsheid

Nu vraag ik me altijd stiekem af wie er nog naar de lokale radio luistert. Maar tot mijn verrassing kreeg ik van de week een reactie. ‘Hé Alice, dat over die appeltaart. Dat kan zo op een tegeltje!’ Ach ja, het zou fijn zijn als iedereen het nut van lezen inziet of beter nog: dat lezen voor iedereen weer leuk is. Lekker met dat kopje thee en een stuk chocola. Dat ook jongeren inzien dat het een prima vrijetijdsbesteding is. Tot die tijd droom ik maar van dat eigen tegeltje.

PS Het hele interview terugluisteren? Ga naar KB Actueel klik naar 26 november 2022, 13.00 uur en zoek kwart over een op. Of – gratis tip twee – luister gewoon het hele uur!


Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *